Polska
Chruszcz o przekopie Mierzei Wiślanej: będzie kołem zamachowym tej części kraju
Debata na temat przekopu Mierzei Wiślanej zdążyła już podzielić polityków i komentatorów. Głos w tej sprawie zabrał także poseł Sylwester Chruszcz, który przekonuje, że koszty budowy nie tylko zwrócą się, ale będą stanowiły „koło zamachowe” gospodarki regionu.
Polityk koła Wolni i Solidarni w krótkim materiale wideo opublikowanym na profilu społecznościowym zarysował kontekst polityczny, który wymusił na stronie polskiej realizację przekopu Mierzei Wiślanej.
Chruszcz o przekopie Mierzei Wiślanej: to bardzo nowoczesne rozwiązanie
– Komisja Europejska oraz ekolodzy podnoszą larum związane z przekopem Mierzei Wiślanej, ale od 2006 roku nie możemy pływać do Elbląga przez Cieśninę Pilawską, ponieważ strona rosyjska wstrzymuje żeglugę. Mamy z Rosją porozumienie, ale statki innych krajów także nie mogły przepływać przez tę cieśninę. Rosjanie zwlekają z pozwoleniami. Dlatego musimy szukać obejścia i wybudować własny przekop. Czy jest on możliwy? Tak. Mamy bardzo nowoczesny projekt określający odpowiednią głębokość i szerokość. Jest to bardzo nowoczesne rozwiązanie, które ma wszelkie pozwolenia ekologiczne i budowlane. To projekt jest bardzo potrzebny dla rozwoju gospodarczego tego regionu
– mówił Sylwester Chruszcz.
Jak przekonywał polityk koła Wolni i Solidarni, inwestycja jest oczekiwana przez samorządowców, planistów oraz branżę. Sylwester Chruszcz podkreślał, że budowa przekopu Mierzei Wiślanej będzie kołem zamachowym tej części kraju.
Przekop Mierzei Wiślanej – mity a rzeczywistość
W debacie społecznej oraz w przekazach medialnych rozgorzała gorąca dyskusja na temat działań związanych z budową przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Emocje części komentujących budzi wpływ inwestycji na środowisko oraz jej zasadność ekonomiczna. Damian Małecki z sejmlog.pl postanowił przyjrzeć się faktom i mitom, które funkcjonują w przestrzeni publicznej. Z obliczeniami dotyczącymi kosztów i korzyści finansowych, warto zapoznać się z prawie 170 stronicowym Raportem Ewaluacyjnym Programu wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” opracowanym przez Urząd Morski w Gdyni w 2014 roku. Cały artykuł Damiana Małeckiego znajdziecie TUTAJ.
Greenpeace o Mierzei Wiślanej: nie ma uzasadnienia ekonomicznego i społecznego. Inwestycja komentowana przez jej przeciwników
Greenpeace oraz Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA przekonują, że przekop Mierzei Wiślanej nie ma uzasadnienia ekonomicznego , ani społecznego. Zdaniem obu organizacji, procedury związane z uzyskaniem zgody na rozpoczęcie inwestycji budzą kontrowersje, stąd też wystosowali skargę do Komisji Europejskiej na postępowanie rządu Prawa i Sprawiedliwości w tej sprawie. Artykuł na ten temat przygotował Paweł Jaworski TUTAJ.
Najnowsze komentarze