Polska
Róża Thun ogłasza sukces. Od 2022 w samochodach Inteligentne Dostosowanie Prędkości
W grudniu europosłanka Róża Thun, jako sprawozdawca Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w zakresie rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pojazdów i ochrony uczestników ruchu drogowego, przedstawiła projekt sprawozdania w tej sprawie.
Przedstawiciele unijnych instytucji zgodzili się na wprowadzenie „technologii ratujących życie” w nowych samochodach. W imieniu Parlamentu Europejskiego negocjacje z przedstawicielami państw członkowskich (Rady UE) prowadziła eurodeputowana Platformy Obywatelskiej Róża Thun.
– Skupiliśmy się na bezpieczeństwie użytkowników dróg, szczególnie pieszych. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów uratuje życie tysiącom osób. Nie można biernie patrzeć na kolejne przerażające statystyki alarmujące o wzroście z roku na rok liczby ofiar śmiertelnych np. w województwie świętokrzyskim
– powiedziała Róża Thun.
Co będzie obowiązkowym wyposażeniem samochodów?
Do obowiązkowego wyposażenia samochodów będzie należeć Inteligentne Dostosowanie Prędkości. To system, który według analiz ekspertów Komisji Europejskiej, stanie się nowym „pasem bezpieczeństwa”. Szacuje się, że dzięki niemu liczba ofiar śmiertelnych w UE zmniejszy się o 20%. Już od 2022 roku system będzie instalowany w nowych samochodach.
– Za pomocą tego rozporządzenia wprowadzamy zaawansowane systemy, które oferują użytkownikom samochodów pomoc, a nie tylko informacje. Inteligentne Dostosowanie Prędkości zapewni kierowcy informacje zwrotne, oparte na mapach i obserwacji znaków drogowych, ilekroć przekroczy on ograniczenie prędkości. To sprawi, że będziemy nie tylko bardziej bezpieczni, ale pomoże też kierowcom uniknąć mandatów za nadmierną prędkość
– podkreślała europoseł Platformy Obywatelskiej.
Automatyczne hamowanie, czujnik rozproszenia
Poza wspomnianym systemem, nowe przepisy przewidują szereg zmian, które obejmują wprowadzenie wielu innych zaawansowanych technologii w nowych samochodach, takich jak:
- automatyczne hamowanie awaryjne,
- czujnik rozproszenia uwagi kierowcy,
- awaryjne ostrzeżenie przed niezamierzonej zmianie pasa ruchu,
- wykrywanie innych uczestników ruchu wokół pojazdu.
Wstępne porozumienie wymaga jeszcze potwierdzenia przez ambasadorów państw członkowskich (Coreper) oraz przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów PE (IMCO). Komisja zajmie się projektem 2 kwietnia. Tekst zostanie następnie poddany pod głosowanie na sesji Parlamentu Europejskiego, po czym jeszcze wymagana jest zgoda ministrów państw członkowskich.
1 Komentarz