Connect with us

Polska

Róża Thun ogłasza sukces. Od 2022 w samochodach Inteligentne Dostosowanie Prędkości

Dodano

dnia

Róża Thun/fot. profil społecznościowy posłanki
Róża Thun/fot. profil społecznościowy posłanki

W grudniu europosłanka Róża Thun, jako sprawozdawca Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w zakresie rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pojazdów i ochrony uczestników ruchu drogowego, przedstawiła projekt sprawozdania w tej sprawie.

Przedstawiciele unijnych instytucji zgodzili się na wprowadzenie „technologii ratujących życie” w nowych samochodach. W imieniu Parlamentu Europejskiego negocjacje z przedstawicielami państw członkowskich (Rady UE) prowadziła eurodeputowana Platformy Obywatelskiej Róża Thun.

– Skupiliśmy się na bezpieczeństwie użytkowników dróg, szczególnie pieszych. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów uratuje życie tysiącom osób. Nie można biernie patrzeć na kolejne przerażające statystyki alarmujące o wzroście z roku na rok liczby ofiar śmiertelnych np. w województwie świętokrzyskim

– powiedziała Róża Thun.

Co będzie obowiązkowym wyposażeniem samochodów?

Do obowiązkowego wyposażenia samochodów będzie należeć Inteligentne Dostosowanie Prędkości. To system, który według analiz ekspertów Komisji Europejskiej, stanie się nowym „pasem bezpieczeństwa”. Szacuje się, że dzięki niemu liczba ofiar śmiertelnych w UE zmniejszy się o 20%. Już od 2022 roku system będzie instalowany w nowych samochodach.

– Za pomocą tego rozporządzenia wprowadzamy zaawansowane systemy, które oferują użytkownikom samochodów pomoc, a nie tylko informacje. Inteligentne Dostosowanie Prędkości zapewni kierowcy informacje zwrotne, oparte na mapach i obserwacji znaków drogowych, ilekroć przekroczy on ograniczenie prędkości. To sprawi, że będziemy nie tylko bardziej bezpieczni, ale pomoże też kierowcom uniknąć mandatów za nadmierną prędkość

– podkreślała europoseł Platformy Obywatelskiej.

Automatyczne hamowanie, czujnik rozproszenia

Poza wspomnianym systemem, nowe przepisy przewidują szereg zmian, które obejmują wprowadzenie wielu innych zaawansowanych technologii w nowych samochodach, takich jak:

  • automatyczne hamowanie awaryjne,
  • czujnik rozproszenia uwagi kierowcy,
  • awaryjne ostrzeżenie przed niezamierzonej zmianie pasa ruchu,
  • wykrywanie innych uczestników ruchu wokół pojazdu.

Wstępne porozumienie wymaga jeszcze potwierdzenia przez ambasadorów państw członkowskich (Coreper) oraz przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów PE (IMCO). Komisja zajmie się projektem 2 kwietnia. Tekst zostanie następnie poddany pod głosowanie na sesji Parlamentu Europejskiego, po czym jeszcze wymagana jest zgoda ministrów państw członkowskich.

 

Źródło:

Nie zamierzamy być adwokatem jakiegokolwiek z ugrupowań. Nie zamierzamy tworzyć własnej rzeczywistości, nie zamierzamy manipulować, czy ukrywać jakichkolwiek faktów. Pragniemy przekazywać sprawdzoną, rzetelną i autentyczną wiedzę, dzięki której samodzielnie wyrobisz sobie opinię na dany temat.

6 komentarzy

6 Comments

Komentarze

© 2018 Fundacja Sejmlog | Wszelkie prawa zastrzeżone. Fundacja Sejmlog na podstawie art. 25 ust. 1 pkt. 1 b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu www.sejmlog.pl jest zabronione. Administratorem danych osobowych jest Fundacja SejmLog z siedzibą w Warszawie /02-662/, przy ul. Świeradowskiej 47 (dalej: „Fundacja”). Każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do umożliwienia kontaktu drogą elektroniczną.